بسوی فردا

دموستنس

مرحوم دکتر شریعتی در مقدمه یکی از سخنرانیهایش مطلب جالبی می گوید:

 

"دموستنس " یک خطیب بزرگ و معروف یونانی است. او آدم ضعیفی بود، بچه خیلی شرمگین و صدایش بسیار نا رسا و اندامش بی قواره و فن سخن گفتن را حتی در حد یک بچه معمولی بکلی بلد نبود.

در آن دوره  یونان که سوفیسم از همه قوی تر بود و سوفیست ها یعنی سخنوران بزرگ و نیرومندی که با قدرت بیان شب را روز و روز را شب نشان می دادند، بر سرنوشت جامعه و افراد حکومت می کردند.(سفسطه از همین جا می آید) .

دموستنس بچه کوچکی بود و ارثی که  به او رسیده بود، مدعیان خوردند. برای این که در دادگاه وکلای مدافع مدعیان و غاصبان که از همین سوفیست ها بودند، به قدری با توانایی توانستند حق او را  ضایع  بکنند و غصب دیگران را حق نشان بدهند که او از این ارث بزرگ محروم شد .

این محرومیت که به وسیله قدرت سخن و منطق دچارش شده بود، در او واکنشی ایجاد کرد که اگر من می توانستم حرفم را بزنم و می توانستم استدلال مخالف را جواب بدهم، حقم این چنین تضییع نمی شد. برای همین تصمیم گرفت علی رغم ضعف بدنی و ضعف بیان و صدا و جاذبه نداشتن قیافه بر همه  ضعف ها یش چیره شود و یک سخنور توانایی شود که بعد بتواند حقش را احیا کند .

برای این کار تمرین های خاصی کرد . او تنها به کوهستان می رفت و در میان سنگ ها حفره ای درست کرد به اندازه ای که خودش ایستاده بتواند در این حفره جای بگیرد . در اطراف و دیوارهای این حفره و غار تیغ ها و میخ ها و سیخ هایی  به شکلی نصب کرده بود که بتواند یک فضای متناسب و محدود و مقیدی داشته باشد که وقتی در ان قرار می گیرد و تمرین سخنرانی می کند، دستش و سرش و بدنش و گردنش را نتواند بیش از آنچه لازم است، حرکت بدهد و یا حرکات اضافی و ناشیانه به اندامش بدهد.

به این شکل که وقتی سخن می گوید دستش را به همان میزانی بتواند حرکت بدهد که برای بیان آن سخن لازم است و اگر دستش را به طور انحرافی ویا اضافی حرکت داد، به یکی از این تیغ ها و یا سیخ ها بخورد و مجروحش بکند . بعد این زنندگی ها و گزندگی ها و این محدودیت های تیز و تند او را مقید به حرکات یک نواخت و هماهنگ و لازم بکند. برای این که یکی از تمرین های سخنرانی این است که اداهایی که سخنران در می آورد، متناسب و طبق یک فنی باشد.

او سال ها در آن قیدها و در میان ان سیخ ها و تیغ ها  در بیابان تمرین  کرد ودر آنجا که کسی هم نبود و خجالت هم نمی کشید، خطاب به یک جمعیت فرضی سخن می گفت، فریاد می کشید و عقده هایش را خالی می کرد . این تمرینات البته بعدا اورا به یک سخنور بزرگ تبدیل کرد و خطیب بزرگی شد که در تاریخ به عنوان یکی از خداوندان سخنوری شناخته می شود و حتی برای یکی از سخنرانی هایش ۷ سال تمرین و کار کرده است و خلاصه توانست حقش را اعاده نماید.

 از ماجرای دموستنس می توان آموخت که انسان در اثر تمرین و ممارست می تواند بر همه مشکلات فائق اید و به آرزوهایش برسد و در واقع ترجمان این ضرب المثل است که "خواستن توانستن است".

همچنان که سارتر می گوید " اگر یک انسان فلج ؛ قهرمان رشته دو نشود خودش مقصر است "

 


جمله روز :   عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند. (دیزرائیلی)


MOTORELLA -26

از زمانی که پل گالوین در سال ۱۹۲۸ شرکت تولیدی گالوین را تأسیس کرد، ۲۰ سال زمان کافی بود تا او و برادرش بخوبی درزمینه رادیوهای خودرو خبره شوند و عنوان صوت در حرکت را (موتورولا) بر شرکت خود بپسندند. این زمانی بود که موتورولا جهت حرکت آینده خود را مشخص کرده بود. دریافت پیام فضانوردان آپولو۱۱ از کره ماه توسط رادیوی موتورولا در تثبیت موقعیت و کیفیت محصولات شرکت بسیار موثر بود. کوشش بی‌وقفه در امر بهبود محصولات، موتورولا را به ابداع متدولوژی شش سیگما رهنمون شد و شرکت توانست یک بیان استاندارد و مشترک جهانی را در سنجش کیفیت به نام خود ثبت کند. موتورولا در بعد منابع انسانی و تدوین استراتژی‌های این حوزه نیز سرآمد است. تجربه موتورولا نمونه روشنی است که منطق و فرایند توسعه استراتژی قدرتمند منابع انسانی را مبتنی بر مفاهیم و بهترین فعالیتها نشان می دهد. موتورولا در حوزه اصلی کار خود، یعنی تلفن همراه موفق عمل کرده و بیش از ۱۷ درصد بازار را دردست خود گرفته است. با این حال، زاندر مدیرعامل شرکت در فکر افزایش سهم شرکت از بازار سه میلیارد دستگاه تلفن همراه در سال ۲۰۱۰ است.
تاریخچه
در سال ۱۹۲۸، پل گالوین و برادرش ژوزف، شرکت تولیدی گالوین را در شیکاگو تأسیس کردند. اولین محصول شرکت، یک المیناتور باتری بود که که امکان استانداردشدن باتری‌های رادیو را با جریان الکتریکی لوازم خانگی فراهم می ساخت. در سال ۱۹۳۰، رادیوی موتورولا عرضه شدکه جزو اولین رادیوهای موفق تجاری خودرو بود. مؤسس شرکت، نام موتورولا را برای این محصول انتخاب کرده بود که مرکب از کلمه موتور (که به motorcar یعنی خودرو اشاره دارد) و ola به معنای صداست و معنای آن صوت درحرکت بود. درهمین سال گیرنده رادیویی برای ماشین‌های پلیس نیز عرضه شد. در آغاز دهه ۴۰، گوشی رادیویی بی‌سیم دوطرفه تولید شد. یک سال بعد اولین سیستم رادیویی دوطرفه fm خودرو و دو سال بعد نوع قابل حمل پشتی این سیستم با برد ۳۲ – ۱۶ کیلومتر عرضه شد. اولین خدمات مکالمه رادیو تلفنی در خودرو توسط موتورولا در سال ۱۹۴۶ ارائه شد. در سال ۱۹۴۷، نام شرکت از شرکت تولیدی گالوین به موتورولا تغییر یافت. درهمین سال اولین تلویزیون خانگی عرضه شد که ۱۰۰ هزار از آن به فروش رفت. در سال ۱۹۵۵ اولین ترانزیستور ژرمانیمی پرقدرت تجاری برای رادیوهای خودرو در جهان عرضه شد. این اولین نیمه هادی شرکت با تولید انبوه بود. یک سال بعد، رابرت گالوین پسر مؤسس، به عنوان رئیس شرکت منصوب شد. در سال ۱۹۵۸ اولین رادیوی تمام ترانزیستوری دوسویه خودرو و در سال ۱۹۶۳ اولین تیون تلویزیون رنگی توسط موتورولا عرضه شد. در ۱۹۶۹، یک رادیوی موتورولا، اولین کلمات را از فضانوردان مستقر در ماه به زمین مخابره کرد. این وسیله، ارتباطات آپولو ۱۱ - با زمین را انجام می داد. در ۱۹۷۳ پروتکل سیستم تلفن همراه توسط شرکت ارائه و سال بعد اولین گوشی تجاری تلفن همراه با نشان dyna tac با وزن ۷۹۴ گرم عرضه شد. در ۱۹۸۶ موتورولا فرایند بهبود کیفیت شش سیگما را ابداع کرد. شش سیگما یک زبان جهانی مشترک برای سنجش کیفیت فراهم ساخت و به یک استاندارد جهانی تبدیل شد. در ۱۹۹۰ اولین استاندارد فنی تمام دیجیتال تلویزیون ارائه شد.
در سال ۱۹۹۱ اولین سیستم ماهواره ای دیجیتال برای تلفن‌های همراه با استفاده از سیستم جهانی (gsm) عرضه شد. چهار سال بعد، اولین پیام‌گیر (pager) دوسویه برای دریافت پیامهای متنی و پست الکترونیک توسط موتورولا ابداع و عرضه شد. این وسیله با اتصال به رایانه، توانایی دریافت پیامهای بسیار بلند را نیز داشت. در ۱۹۹۶ سبکترین و کوچکترین گوشی تلفن همراه با وزن ۸۸ گرم عرضه شد. در سال پایانی قرن پیش نیز موتورولا اولین تلفن همراه ترکیبی را با رادیویی دوطرفه، پیام‌گیر متنی و قابلیت جستجو در اینترنت، پست الکترونیک و فاکس عرضه کرد. اولین شبکه خدماتی تلفن‌های همراه نیز به همراه شرکت سیسکو راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۰۳ اولین گوشی تلفن همراه a760 مرکب از سیستم لینوکس و فناوری جاوا به بازار آمد. یک سال بعد نیز تلفن همراه با ضخامت ۹/۱۳ میلیمتر با ویژگیهای خاص مواد به کار رفته در آن عرضه شد. در ۲۰۰۶، موتورولا مدال ملی فناوری ۲۰۰۴ را به پاس ۷۵ سال تلاش و رهبری توسعه فناوری الکترونیک در ارتباطات تلفن همراه دریافت کرد.
درهمین سال موتورولا تلفن همراه صفحه تماسی با الفبای چینی در آسیا عرضه کرد. در ابتدای سال ۲۰۰۷ نیز موتورولا با شرکت symbol technologies ادغام شد. اخیرا موتورولا در بین ۱۰۰ شرکت شهروند آمریکایی در عملیات زیست محیطی و رسالت اجتماعی چهارم شد. این چهارمین باری بود که شرکت در جرگه ۱۰ شرکت برتر در این زمینه قرار می گرفت.
حوزه فعالیت
موتورولا همواره رویکرد تنوع مرتبط را برای پرتفوی خود انتخاب کرده است. او همواره کنترل هزینه، نوآوری، ارتباطات و اولین بودن در بازار را به عنوان مزیتهای رقابتی خود تقویت کرده است. سه واحد اصلی کسب و کار شرکت عبارت است از: شبکه ها، تلفن همراه و حوزه ارتباطات خانگی. بیش از ۳۲۶۰۰ تامین کننده مختلف تقریبا نیمی از فعالیت تامین مواداولیه، فرایندها و ساخت را برعهده دارند.
چشم انداز
چشم انداز موتورولا عبارت است از: تدارک مراکز ارتباط بی‌سیم برای ارتباط افراد و اشیا در کار، در خانه و خارج از خانه در سراسر جهان.
فرهنگ سازمانی
موتورولا دو موضوع را تحت عنوان «باورهای اصلی» خود که همواره بر آن عمل کرده است معرفی می کند: درستی و احترام به مردم. موتورولا بر این باور است که گرچه زمان تغییر می کند، محصولات و مردم و مشتریان نیز تغییر می کنند، اما آنچه تغییر نخواهد کرد تعهد آنها به باورهای اصلی خود است. موتورولا به منظور ایجاد فرهنگ مطلوب خود، پنج فعالیت منابع انسانی را که باید ایجاد شود یا بهبود یابند شناسایی کرده است:
۱ – توسعه رهبری؛
۲ – طراحی کار و سازمان؛
۳ – مدیریت عملکرد؛
۴ – ارتقا؛
۵ – بررسی واقعیات بیرونی.
منابع انسانی
موتورولا در ایجاد یک استراتژی قدرتمند منابع انسانی گامهای خوبی برداشته است. تیم رهبری منابع انسانی، از آنجا که ارتباط کاری نزدیکی با مدیران ارشد صف دارد، فرهنگ موردنیاز رقابتی را بخوبی شناسایی کرده است. بدین جهت همواره در کتابهای معتبر از استراتژی منابع انسانی موتورولا به عنوان الگو در این زمینه یاد می شود. حدود ۷۰ هزار نفر کارکنان شرکت که ۶۷ درصد آن مرد و بقیه زن هستند در سراسر جهان به تفکیک زیر کار می‌کنند.
۴۱ درصد آمریکا، ۳۴ درصد آسیا، ۱۸ درصد اروپا، خاورمیانه و آفریقا و ۷ درصد آمریکای لاتین.
تحقیق و توسعه
حوزه های اصلی تحقیق و توسعه در موتورولا عبارت است از: شبکه ها، محیط‌های چندرسانه ای، ارتباطات دیداری، انرژی، rf، سیستم‌های گفت و شنود صوتی، نرم افزار، بی‌سیم، فناوری زیست محیطی و فناوری نانو. موتورولا دارای ۱۲ آزمایشگاه مجهز و بزرگ، ۲۳ مرکز توسعه و ۱۹ مرکز نرم افزار درجهان است. ۲۵ هزار مهندس، که حدود ۳۵ درصد کارکنان شرکت را شامل می شود، در این حوزه مشغول فعالیت هستند. ۱۵ هزار نفر از این تعداد مهندس نرم افزار هستند. ۵۰ مخترع که هریک بیش از ۲۰ اختراع ثبت شده دارند با موتورولا همکاری می کنند. مجموع اختراعات ثبت شده شرکت در سطح جهانی به ۲۱۳۰۰ عدد می رسد. هزینه شرکت در حوزه تحقیق و توسعه بیش از چهار میلیارد دلار است.
فروش
در سال ۲۰۰۶، موتورولا با فروش ۸/۳۶ میلیارد دلاری و سود ۵/۴ میلیارد دلاری توانست رتبه ۱۵۲ را در بین ۵۰۰ شرکت برتر جهانی کسب کند. حوزه عملیات شرکت در ۷۳ کشور جهان گسترده است. تفکیک حوزه های فروش عبارت است از: آمریکا ۴۴ درصد، اروپا ۱۵ درصد، آسیا ۲۲ درصد که نیمی از آن صرفا متعلق به چین است. آمریکای لاتین ۱۰ درصد و سایر بازارها ۹ درصد. توزیع درآمد شرکت در حوزه های مختلف فعالیت آن چنین است: دستگاههای تلفن همراه ۶۶ درصد، شبکه‌ها ۲۶ درصد و ارتباطات خانگی ۸ درصد. با این میزان درآمد، شرکت موتورولا پس از نوکیا که در رتبه ۱۳۱ فهرست شرکتهای برتر قرار دارد، در جایگاه دوم و جلوتر از شرکتهایی مانند سیسکو، اریکسون و آلکاتل قرار گرفته است. در حوزه تلفن همراه، شش شرکت نوکیا، موتورولا، سامسونگ، lg سونی اریکسون و زیمنس حدود ۸۰ درصد سهم بازار جهانی را دراختیار دارند. نیمی از این سهم متعلق به نوکیا و موتورولاست. موتورولا در سال ۲۰۰۴، بیش از ۱۴۴ میلیون دستگاه تلفن همراه فروخت که حدود ۷/۱۷ درصد بازار جهانی را شامل می شود. موتورولا در این زمینه در آمریکا مقام اول را داراست. فروش تلفن همراه دردنیا در مرز یک میلیارد دستگاه است.
مدیرعامل
گرچه تأسیس و راهبری موتورولا با خانواده گالوین، یعنی پل به عنوان بنیانگذار و برادرش ژوزف به عنوان همکار و سپس رابرت پسر پل بوده است، اما مدتی است که هدایت مجموعه از خانواده گالوین فراتر رفته است. از سال ۲۰۰۴، ادوارد زاندر، یک مهندس برق، به سمت مدیرعاملی مجموعه منصوب شده است. تاکید او همواره بر این است که افراد باید کارهای درست انجام دهند و بدون عذر و اشتباه کار کنند. گرچه موتورولا در دو دهه اخیر بر کشتی موقعیت سوار بوده و سهم بازار و سودآوری شرکت افزایش چشمگیری داشته است، اما مدیرعامل کنونی بر مسئولیت اجتماعی شرکت تاکید می کند و استفاده از قدرت سرشار کسب و کار جهانی شرکت را برای فایده‌رسانی به مردم ضروری می داند. او دایره مسئولیت اجتماعی را به چگونگی تعامل با مردم نیز می گسترد. حوزه اصلی کار شرکت، یعنی تلفن همراه نیز همواره موردتوجه رهبران شرکت بوده است. آنها خود را در زمینه ارتباطات جهانی بی‌سیم و تلفن همراه یک رهبر جهانی می دانند که درصدد است با ارائه مدل‌های مختلف، انقلابی در شبکه های بی‌سیم پدید آورد. این بازار در سال ۲۰۰۶، تنها در کشورهای درحال توسعه ۶/۱ میلیارد نفر را دربرگرفته است. پیش بینی مدیرعامل شرکت آن است که تا سال ۲۰۱۰، حدود ۳ میلیارد نفر در این کشورها از تلفن همراه بهره خواهند جست


زندگی میمونی

گروهی از دانشمندان 5 میمون را در یك قفس قرار دادند و نردبانی كه بالای آن موزی را قرارداده بودند، در این قفس گذاشتند.

هر مرتبه كه یك میمون از نردبان بالا می رفت، دانشمندان بقیه میمون‌ها را با آب سرد خیس می كردند.
پس از مدتی هرگاه كه میمونی از نردبان بالا می رفت، بقیه میمون‌ها وی را كتك می زدند.
پس از آن دیگر هیچ میمونی علیرغم میل درونی جرات بالا رفتن از نردبان را پیدا نمی كرد.
سپس دانشمندان تصمیم گرفتند كه یكی از میمون‌ها را عوض كنند. اولین كاری كه میمون جدید انجام داد آن بود كه از نردبان بالا رفت. بلافاصله بقیه میمون‌ها او را كتك زدند. پس از چند مرتبه تكرار این ماجرا، عضو جدید یاد گرفت كه نباید از نردبان بالا برود، هر چند كه دلیل آن را نمی دانست.
دومین میمون نیز تعویض شد و همین ماجرا اتفاق افتاد. میمون تعویض شده اول هم، در كتك زدن میمون دوم شركت كرد. میمون سوم تعویض شد و ماجرای كتك زدن مجددا تكرار شد. میمون چهارم تعویض شد و ماجرای كتك زدن مجددا تكرار شد و میمون پنجم تعویض شد.
در نهایت پنج میمون در قفس بودند كه هیچكدام هرگز با آب سرد خیس نشده بودند و هر بار كه یك میمون برای بالا رفتن از نردبان تلاش می‌كرد او را كتك می‌زدند.
اگر امكانپذیر بود كه از میمون‌ها سوال شود كه چرا میمونی كه از نردبان بالا می رود را كتك می زنند، قطعا جواب این می بود كه «نمی‌دانم، این روشی است كه همیشه انجام می‌شود!»

این جواب برایتان آشنا نیست؟؟؟



بیژن نجاتی ریحانی


آخرین پست ها


آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :




ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو